Iedereen wil graag een hoge positie in Google, maar hoe krijg je dat?
Er zijn een aantal basis principes waardoor u al een heel eind kan komen en die u zelf in de hand heeft.
1. Kwalitatieve teksten
Tegenwoordig een van de belangrijkste factors voor zoekmachines als Google. U kunt allerhande seo technieken toepassen maar zolang u geen goede of interessante content heeft, zal uw website nooit hoog gepositioneerd worden.
Vraag u af of u met uw teksten antwoorden geeft op vragen waar mensen naar zoeken.
2. Kopieer niet klakkeloos
Hand in hand met punt 1 volgt nu punt 2. Herschrijf altijd je teksten, maak ze eigen.
Zoekmachines houden hun vinger in de pap en hebben het snel door als je je tekst rechtstreeks hebt gekopieerd en geplakt van een andere website. Let hier dus op want ze straffen je hiervoor!
3. Gebruik trefwoorden
Met trefwoorden bedoel ik de woorden die mensen intypen in zoekmachines. De woorden waarop men zoekt.
Bekijk uw pagina’s/artikels en vraag u af welke trefwoorden het beste hierbij passen. Verwerk deze vervolgens in uw tekst en eventueel ook in uw pagina titel.
Let wel op dat u hierbij niet doorslaat. De kwaliteit van uw teksten mogen niet gaan lijden door het toepassen van teveel trefwoorden. U loopt in dit geval namelijk kans dat zoekmachines uw site eerder straffen dan belonen.
4. Alt tekst uw afbeeldingen
Zoekmachines kunnen uw afbeeldingen niet bekijken, zij lezen immers alleen tekst.
Bedenk enkele trefwoorden die de foto in kwestie het beste beschrijven en voeg deze, bij het plaatsen of wijzigen van de foto, als alt text toe.
5. Benadruk belangrijke termen
In iedere tekst zijn er wel een of enkele woorden (of misschien wel een hele zin) die benadrukt kunnen worden. Dit verbetert al de leesbaarheid van de tekst voor de website bezoeker maar het is ook handig voor zoekmachines.
Omdat u stukken tekst benadrukt, erkent de zoekmachine het feit dat dat stukje tekst belangrijker is dan de rest.
U kunt uw stukken tekst op diverse manieren benadrukken. U kunt ze schuingedrukt of vetgedrukt zetten. U kunt ze – afhankelijk van uw CMS en zijn instellingen – ook als kop aanmerken (h2, h3, h4, h5 of h6).
6. Vermijd nietszeggende link teksten
Iedereen is bekend met de standaard: “Klik hier voor de foto’s”.
Standaard termen als “Klik hier” zegt niets over de inhoud van hetgeen waar je naartoe linkt en derhalve is het voor zoekmachines nauwelijks interessant. Probeer dus de zin zo op te bouwen dat het iets vertelt over hetgeen je linkt. Bijvoorbeeld: “Foto’s van onze medewerkers”.
Indien u deze tips combineert met een technisch correcte website, bent u al een heel eind op weg naar de hoogste plek in de zoekmachines!