menu knop
Tip
Tips & Trucs Bekeken: 657

Responsive webdesign

Met de blijvende groei in de tablet en smartphone markt beginnen steeds meer ondernemers zich af te vragen of ook zij hun website hiervoor moeten aanpassen. Mijn professionele mening is dat, afhankelijk van je doelgroep en markt, dit zeker een verstandige overweging is. Maar, vraag jezelf altijd eerst af wat je ermee wil en denkt te bereiken.

 

Er zijn momenteel twee methodes waaruit men kan kiezen, simpel gezegd een makkelijke en een moeilijke methode.

 

De moeilijke versie is om je website zich automatisch te laten aanpassen aan het medium (tablet/phone). Let hierbij echter op, niet iedere website leent zich hier direct even goed voor.
Indien ik alleen de breedte van een site zou aanpassen aan het medium, zou menig content en navigatie al heel snel behoorlijk verschoven, geplet en over het algemeen vermangeld uit gaan zien.
Sommige navigaties kunnen weer veel te klein zijn waardoor het voor de bezoeker moeilijk wordt om deze aan te klikken. Ze klikken dan per ongeluk op drie knoppen i.p.v. een omdat de bezoeker met zijn vinger moet selecteren i.p.v. een muis.
Dit zijn maar twee kleine voorbeelden van de vele aspecten die komen kijken als je kiest voor responsive webdesign.
Mocht je deze methode overwegen, laat je dan vooral vooraf heel goed adviseren in alle aanpassingen voordat je onverwachts aan een torenhoge rekening vast komt te zitten.

 

Een eenvoudigere (en daarmee kostenbesparende manier) is om een aparte webdesign te laten ontwikkelen speciaal voor het medium. Belangrijk hierbij is dat je vooraf het doel van het design bepaalt en zo de content zoveel mogelijk minimaliseert en daarmee maximaal inzet. Zo bereik je sneller je doel en de webdesigner kan de reeds bestaande elementen uit het oorspronkelijke design hergebruiken en hoeft enkel deze elementen licht aan te passen. Voor de webdesigner een snellere werkwijze wat zich weer vertaalt in een lagere rekening, met als bijkomende voordeel een snellere laadtijd voor de bezoeker.

Een voorbeeld, een krant heeft een uitgebreide website waar bezoekers o.a. nieuwsberichten kunnen lezen, meningen kunnen geven, zich kunnen abonneren en kunnen inloggen om ook alle afgeschermde nieuwsberichten te kunnen lezen. Indien deze krant een aangepaste design voor mobiele bezoekers wil ontwikkelen kunnen ze ervoor kiezen om acquisitie als doel te nemen. Functies voor bestaande leden zijn dan niet nodig en kunnen vervallen.
De mobiele bezoeker bezoekt de site en ziet enkel een nieuwsbericht met daaronder een grote (makkelijk aan te klikken) knop om zich aan te melden voor lidmaatschap. Daaronder volgen links voor andere nieuwsberichten.

Met enkel drie elementen is deze mobiele website snel en met lage kosten te realiseren en de mobiele bezoeker hoeft maar minimale Mb’s te downloaden.

 

Denk dus goed na over de mogelijkheden voor jou website en laat je vooral goed informeren voordat je een opdracht geeft.

Share This