menu knop
social media kiezen
Social Media, Strategie Bekeken: 6547

Social media, welke past bij mij?

Express yourself!!

Top 5 Meest gebruikte social media kanalen

Hieronder een overzicht van de 5 meest gebruikte social media kanalen met een korte toelichting.

» Twitter
Laagdrempelig netwerk opbouwen.

Voordeel: Bereik kan snel groot worden als jouw berichten retweet worden.
Nadeel: Moeilijk te controleren hoe je berichten het doen.

» Facebook
Mond-tot-mond reclame.

Voordeel:  Aanbevelingen via dit kanaal zijn ijzersterk. Men heeft jouw bedrijf/diensten ervaren en willen als vriend toegevoegd worden als je de moeite waard bent. Elke aanbeveling is dus automatisch heel oprecht en zeer betrouwbaar.
Nadeel: Je wordt niet vanzelf zichtbaar (tenzij je betaald adverteert) waardoor het lastig kan zijn volgers op te bouwen.

» Pinterest
Visueel netwerk opbouwen.

Voordeel: Bereik kan nog sneller nog groter worden als jouw berichten ‘repint’ worden.
Een quote van Social Media Today: “Een pin gaat gemiddeld honderd keer vaker viraal dan een tweet.“. Dit komt omdat een bericht (= een pin) iedere keer weer bovenaan verschijnt als iemand deze deelt waardoor de kans op opnieuw delen weer groter wordt.
Nadeel: Je moet visueel aantrekkelijke en bij voorkeur unieke afbeeldingen gebruiken voor je berichten wat iets meer werk vraagt.

» Youtube
Video blog

Voordeel: We kennen allemaal de spreuk ‘Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden’. Nou… een video zegt nog veel meer! Als je bedrijf zich hiervoor leent is dit zekers de investering waard. Zo is Coolblue een perfecte voorbeeld. Dit bedrijf is zeer snel gegroeid mede dankzij aan haar video reviews van producten.
Nadeel: Tenzij je zelf de apparatuur en kennis hebt, zul je het maken van de video’s moeten uitbesteden.

» Linkedin
Zakelijke (B2B) platform.

Voordeel: Hier kun je je expertise goed tonen. Niet alleen door je profiel maar ook door de aanbevelingen die je kan krijgen en de (nieuws)berichten die je kan verspreiden.
Nadeel: Particulieren zul je hier niet snel kunnen werven.

Maar houdt rekening…

Enkele nieuwtjes van 2015 waar je rekening mee kunt houden in je keuze:

  • Volgens onderstaande artikelen is er een duidelijke daling in de populariteit en gebruik van Twitter.
  • Zolang je doelgroep niet jongeren is, is Facebook nog altijd een hele goede optie.
  • Linkedin en Youtube stijgen nog altijd langzaam maar zeker.
  • Instagram en Pinterest stijgen enorm in populariteit en gebruik. Vooral jongeren maken gebruik van Instagram.

bronnen:
Social Media in Nederland 2015
Boost je blog in 8 stappen met Pinterest

Doe inspiratie op dankzij een volledig overzicht

De jongens bij Overdrive.com zijn zo vriendelijk om elk jaar een overzicht te maken van alle mogelijke social media kanalen.

In ruil voor je contactgegevens en zonder bijkomende kosten kun je dit overzicht (pdf inclusief links) gratis downloaden.
social media map 2015

Share This